Green Screen WMBF

Pewnie wielu z was słyszało już o technice zwanej „green screen”. Dzięki niej możecie stworzyć niezwykły efekt pozwalający na wklejenie dowolnego obrazu w tle swojej sceny filmowej. Pewnie nie raz będąc w kinie i patrząc na wysokobudżetowe produkcje zachwycaliście się otoczeniem w jakim cała akcja się rozgrywa. Czy to tajemniczy świat fantasy, czy też betonowa dżungla, nie ma to żadnego znaczenia. Wy też możecie wykreować swoją własną scenografie dzięki tej właśnie technice. Jednymi z najlepszych programów to obróbki tego typu zdjęć są „oczywiście płatne”: Sony Vegas oraz Adobe After Effects, lecz wiem , że większość osób może nie mieć ich do dyspozycji, dlatego przedstawię w tym poradniku program, który umożliwia nam to za darmo.

Klatka z filmu „Matrix”

Jak widać powyżej green screen możemy wykorzystać w nie byle jaki sposób.

Będziemy potrzebować:

- Zielone tło, w przypadku brickfilmów wystarczy do tego jedynie spora zielona kartka papieru. Jednak jeśli chcielibyście nagrywać sceny w, których mają występować ludzie proponuję zaopatrzyć się w zielone płótno fotograficzne, które dostaniecie chociażby w sklepach internetowych.

- Program CineGobs Keyer (Darmowy) – w tym przypadku akurat z niego będziemy korzystać.
- Program znajdziecie pod tym linkiem

No i oczywiście chęci i trochę wolnego czasu ;)

Dobra, bierzemy się do pracy!

1. Podstawową rolę przy wykorzystywaniu techniki zielonego tła odgrywa oczywiście oświetlenie, najlepszym rozwiązaniem jest bezchmurne niebo i słońce, lecz jak zapewne wiecie brickfilmów nie należy kręcić z udziałem światła słonecznego! Chodzi o to by nasze tło było równomiernie oświetlone. W takim razie pewnie zapytacie, co zrobić? Sprawa jest prosta, należy tak oświetlić lampami nasz plan, by wszystko miało ręce i nogi. Nasz plan powinien być tak oświetlony, aby nie było widać na nim żadnych cieni. Można uzyskać zadowalający efekt oświetlając całość jedną lampą za nagrywanym elementem, bezpośrednio skierowaną na tło, natomiast resztę wykorzystać na doświetlenie całości na pierwszym planie.

2. Gdy nagramy daną scenę, przyszedł wreszcie czas na montaż.

3. Instalujemy program, który wcześniej podałem i uruchamiamy go.

4. Importujemy nasz obraz. Przed rozpoczęciem chciałbym tylko wspomnieć, że poradnik wykonuję na przykładzie tylko jednej klatki, dlatego jeżeli chcecie zrobić to samo z animacją musicie ją najpierw połączyć w innym programie, który to umożliwia. Jeżeli będziecie wgrywać film do programu to musi być on zapisany w rozszerzeniu „.avi” .

Obraz importujecie poprzez wybranie FILE>IMPORT VIDEO/IMAGES SEQUENCE, a film poprzez wybranie funkcji FILE>IMPORT VIDEO USING AVISYNTH.

5. Teraz przechodzimy do zakładki GENERAL, a następnie naciskamy COLOR PICKER i zaznaczamy kawałek naszego tła. Następnie w opcji COLOR DIFFERENCE AND DETAIL MATTES rozwijamy i wybieramy USE SCREEN EXACR COLOR (SLOWER)

6. Następnym krokiem jest przejście do zakładki COLOR DIFFERENCE MATE. Gdy już ją wybraliśmy w opcji BLACK THRESHOLD przesuwamy suwakiem tak, aby tło naszego obrazu było żółte, a obiekty które mają znajdować się na tle szare. Gdy to wszystko wykonamy naciskamy opcje COL-DIFF, aby zobaczyć wynik.

8. Teraz przechodzimy do zakładki PREVIEW. W liście, którą rozwiniemy wybieramy BACKGROUND, a następnie IMAGE/VIDEO FROM FILE, klikając na LOAD IMAGE/VIDEO wybieramy film lub zdjęcie, które będzie nam służyć za tło.

9. By zapisać nasz projekt wybieramy FILE, a następnie RENDER ANS SAVE VIDEO.

10. Teraz możemy zobaczyć efekt naszej pracy.

Pozdrawiam i życzę dobrej zabawy ;)

Zdjęcia (Poza klatką z filmu „Matrix) i opracowanie: Sshadow